Posted by: khalednordin | May 26, 2009

Lawatan ke UPNM

Semalam saya telah mengadakan lawatan kerja ke Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).  Selain berpeluang mendengar taklimat mengenai perkembangan dan pencapaian terkini universiti, saya turut berkesempatan meluangkan masa bertemu dengan para pelajar universiti tersebut.  Walaupun ini merupakan kali pertama lawatan saya ke UPNM, ianya bukanlah lawatan kali yang terakhir.  Masih banyak aspek dan perkara yang saya komited untuk beri perhatian kepada universiti ini, bagi membantu meningkatkan lagi kecemerlangannya sebagai sebuah institusi ilmu.

Keunikan dan kekuatan yang dimiliki oleh UPNM adalah sesuatu yang menarik perhatian saya. Sebagai satu-satunya universiti pertahanan di negara ini, UPNM bukan sahaja perlu memenuhi kriteria serta syarat sesebuah institusi pengajian tinggi, tetapi turut perlu memenuhi keperluan dan kehendak sektor pertahanan negara.  Ini merangkumi aspek graduan UPNM yang lebih 80% daripadanya terdiri daripada pegawai kadet.  Mereka secara automatik akan diserap masuk ke dalam perkhidmatan tentera sebaik sahaja berjaya menamatkan pengajian mereka di UPNM.  Oleh itu, adalah merupakan satu cabaran untuk pihak universiti melahirkan  graduan kadet yang betul-betul berwibawa, berketrampilan, mempunyai daya tahan fizikal dan mental yang tinggi, selari dengan matlamatnya iaitu melahirkan generasi ‘Intellectual Leaders of Character’.

Adalah menjadi hasrat dan harapan saya agar UPNM mampu untuk muncul sebagai sebuah universiti pertahanan yang unggul di negara ini.  Sememangnya menjadi iltizam dan keazaman saya untuk terus membantu meningkatkan kemampuan universiti ini, agar ianya dapat menyumbang kepada kedua-dua sektor pengajian tinggi dan pertahanan negara pada masa akan datang.


Leave a Reply

Categories

